PÉNZ,PÉNZ,PÉNZ.
PÉNZ, PÉNZ, PÉNZ, KÖZÖS PÉNZ !!
Ez az amiből mindenkinek sok kellene, akinek meg sok van belőle, azt néha megbolondítja ! Valljuk be életünk egyik nagyon fontos „kellékéről” van szó, nélküle nehéz az élet, sőt lehetetlen.
Így van ez itt Decsen is, az Önkormányzat esetében az utóbbi időben – már korábban is többször – egyre többször kerül szóba, nevezetesen az, hogy az előző ciklusban hogyan is alakult ez a dolog, sok vagy kevés volt belőle. Mindenki mást mond, egyesek odáig ragadtatták magukat, hogy egyszer azt állítják, sok volt, utána pedig azt, hogy kevés.
Miről is van szó ?
Szinte valamennyi fórumon, utóbb már testületi üléseken is egyre gyakrabban kerül szóba , hogy a választáskor hogyan is állt Decsen a büdzsé, hogyan gazdálkodott az előző testület a falu pénzével. A mai napig nincs egyértelmű válasz arra, hogy valójában mi is a helyzet. Ez azért is érdekes, mert hiszen számokról van szó, a számokkal ugyan lehet zsonglőrködni, de végül mégis a törvényszerűségek, a számok rideg valósága dönt.
Én sem próbálkozok e témában igazságot tenni, de néhány tényre szeretnék rávilágítani, néhány kérdést az ügyben megfogalmazni.
Egy választás után – ennél sokkal kisebb dolgoknál is – egyik legfontosabb kérdés, hogy az előző vezetés milyen állapotokat hagy maga után, mi az amivel az új vezetésnek számolnia kell, mi az amivel dolgozhat. Ebben sok egyéb mellett jelentős szerepe van a PÉNZNEK !
Nem vitatott senki részéről az a tény, hogy a választáskor – 2014. október 12. - a önkormányzat számláján kb 7 milló Ft állt rendelkezésre, - és bizonytalan időbeli visszafizetésű, másnak adott kölcsönök - ezzel gazdálkodhatott az új vezetés.
Nézzük, hogyan álltak neki !
A választások utáni első testületi döntésként a volt polgármesternek a képviselő többség megszavazott 6 havi munkabérnek megfelelő végkielégítést, az új polgármester Antal Zsolt 3 havi javaslatával szemben, mondván ezt a leköszönő megérdemli. Ezt eldönteni nem tudom, azt viszont tudom, hogy a törvény 3 hónapi végkielégítést indítványoz, amit a képviselő testület alapos indok alapján megváltoztathat. Kevesebbre és többre is. Itt az utóbbi döntés született, alapos indok nélkül. Az ugyanis nem indok, - ami elhangzott - hogy a korábbi polgármester jól dolgozott, mivel ez a munkaköri kötelezettsége, ezért kapta a nem kevés fizetését és egyéb juttatásokat. Egy ilyen méretű település mint Decs első emberének a fizetése 450 ezer Ft/hó körül lehet, ami egy mozgó sávban állapítható meg, szerintem a korábbi képviselő testület a sáv maximumát szavazta meg a korábbi polgármesternek.
Ez a döntés akkor azt jelentette, hogy a 7 millió Ft rendelkezésre álló összegből azonnal kb. 4 millió Ft ősszeget kifizetett a végkielégítésre ( végkielégítés + járulékai ) ezután kb. 3 millió Ft maradt az önkormányzatnak a meglévő nem kevés feladatainak ellátására, finanszírozására. Közbeszúrnám, hogy ekkor 2014. november-december hónapban vagyunk, még kell pénz többek között a dolgozók fizetésére, gondolom ugyanúgy mint a családoknak a rezsi ( telefon, fűtés, villany, víz stb. ) számláinak kifizetésére, és bevételek ilyenkor már nemigen vannak.
Az Olvasóra bízom annak eldöntését, hogy elégnek tartja-e ezt az összeget mindezekre !
Hogy a pénz körül maradjunk ! Sokszor felvetődött – már a választások utáni első közmeghallgatáson ( sicc! ) - a Falugyűlés sem sokkal jobb elnevezés, de a közmeghallgatásnál még mindig jobb – az erről szóló tájékoztatójában Antal Zsolt polgármester elmondta, hogy az Önkormányzat korábban nagyon nehéz pénzügyi helyzetre való hivatkozással állami támogatásért folyamodott, mintegy 135,7 millió Ft összeget kérve. Ezt az összeget meg is kapta.
Ugyanekkor, Baloghné Medgyesi Zsuzsanna képviselő asszony azt állította és többször megismételte, hogy az előző vezetés jól gazdálkodott !
Nézzük a dolog logikáját, a puszta tényeket. Ha bárki, bármilyen támogatási kéréssel fordul az államhoz, legyen az pályázat, pénzügyi támogatás vagy bármilyen egyéb igény, azt kemény elemzésekkel, annak szükségességének alapos és megalapozott indoklásával teheti. E nélkül szóba sem állnak senkivel. Ja és testületi döntés !!
Be kell mutatni, hogyan alakult ki a helyzet aminek megoldására segítséget kér, milyen okok vezettek a kialakulásához stb, stb.
Tehát ahhoz, hogy Decs megkaphasson 135,7 millió Ft körüli összeget nehéz helyzetének megoldására, alapos elemző kimutatást kellett készítenie a helyzetet bemutató elemzéssel.
Ez két módon lehetséges:
1. Decs Nagyközség valóban működésképtelen közeli helyzetben volt, hiszen a megigényelt és megkapott támogatás az éves költségvetés mintegy 27 %-a. Ha ez az helyzet állt fenn, akkor semmiképpen nem mondható ki az KEDVES KÉPVISELŐ ASSZONY, hogy
„ AZ ÖNKORMÁNYZAT JÓL GAZDÁLKODOTT „
hanem az mondható ki, hogy az
ÖNKORMÁNYZAT FELELŐTLENÜL GAZDÁLKODOTT
DECS LAKÓI ÁLTAL RÁBIZOTT ANYAGI ESZKÖZÖKKEL !
2. Ha Ön kimondta azt hogy „ AZ ÖNKORMÁNYZAT JÓL GAZDÁLKODOTT „ akkor talán elképzelhető, hogy az állami segítség igénylésekor nem valós állapotot mutattak be ?
Ezek csak kérdések, miután nem kaptunk ezekre választ, célszerűnek tartanám ennek alapos kivizsgálását !
A cikk megírásakor a naptárban 2015. szeptember 24. szerepel. Ma Decs Nagyközség Önkormányzatának számláján kb. 60 millió Ft található, nincs kifizetetlen számla, és most van itt az ideje a helyi adók befizetésének, amiből további 20-30 millió Ft várható ! ( az adatok a nyilvános testületi ülésen Antal Zsolt polgármester tájékoztatásából származnak )
ERRE ÖN KÉPVISELŐ ASSZONY AZT MONDJA, HOGY CSAK A BEVÉTELEKET LÁTTA, SZERETNÉ LÁTNI A KIADÁSOKAT IS. SZERINTEM A FENTIEK VILÁGOSAN, MINDENKI SZÁMÁRA EGYÉRTELMŰEN MUTATJÁK A HELYZETET.
DE ÖN MEGNÉZHETI, - EDDIG IS MEGTEHETTE VOLNA - SZERINTEM AKKOR SEM FOG TÖBBET LÁTNI !
dp